Winst in Singelloop Middelburg

26-10-2013 18:27

Zaterdag 26 oktober stond er voor mij een thuiswedstrijd op het programma, namelijk de altijd gezellige Singelloop in Middelburg. Vooraf twijfelde ik echter nog of ik wel van start zou gaan, dit in verband met een buikgriepje de afgelopen dagen. Voordeel van een thuiswedstrijd is dat je vanaf thuis kan inlopen naar de wedstrijd en op basis daarvan dus kan bepalen of je fit genoeg bent voor het lopen van een wedstrijd. M’n buik werkte tijdens het inlopen niet tegen waardoor ik uiteindelijk toch besloot om lekker van start te gaan en te gaan genieten van een leuke trainingswedstrijd. De wedstrijd betrof 6.75km over de Middelburgse Singel, verdeeld over 5 rondes.

Gelijk na de start ontstond er een kopgroep van 5 man, met daarin onder andere oud-trainingsmaatjes Martijn de Kok en Tim van de Broeke. Het tempo lag gelijk vrij hoog en we kwamen de eerste ronde door in een tijd van 4.16. Met ingaan van de tweede ronde nam Martijn de kop over waardoor het tempo vrij hoog bleef. Toch zakte het tempo deze tweede ronde iets, en we kwamen de tweede ronde door in een tijd van 4.20.
Begin ronde 3 nam ik, iets eerder als gepland, de kop over en ik had gelijk een gaatje te pakken op Martijn en Tim. Ook deze derde ronde ging, ondanks deze lichte versnelling, uiteindelijk toch weer wat langzamer als de voorgaande rondes ( 4,23).
De vierde ronde werd voor mij de zwaarste van de 5. Ik had moeite met het houden van m’n ritme, vooral op de technische stukjes op de singel. Dit was in de rondetijd ook duidelijk te zien, aangezien ik een 4e ronde noteerde van 4.31.
Bij het keerpunt op de singel in de laatste ronde zag ik dat Martijn een stuk dichterbij was gekomen, dit was voor mij een wake-up call dat de winst nog lang niet binnen was. Vanaf dit punt ben ik dus wat versneld, wat me ook weer hielp wat beter in m’n ritme te komen.
Uiteindelijk kwam ik met een goede slotronde van 4.21 in een tijd van 21.51 als eerste over de finish. Martijn de Kok werd tweede in een tijd van 22.06 en Tim van de Broeke werd derde.

Volgende week gaan we weer de bossen en de blubber in bij de tweede cross van het Zeeuwse crosscircuit, namelijk de Moerschanscross te Hulst.