Triathlon Veenendaal '13

02-09-2013 15:09

Triathlon, een ideaal middel voor een atleet om tijdens de rustperiode even ergens anders mee bezig te zijn. Tijdens mijn ‘niet-lopen-periode’ na het NK heb ik dan ook lekker alternatief getraind op de fiets en in het water. Na mijn triathlondebuut van vorig jaar leek het me dan ook erg leuk om ook dit  jaar mijn seizoen af te trappen met een triathlon.
De voorbereidingen voor een triathlon zijn een behoorlijk stuk hectischer als die van een hardloopwedstrijd. Buitenom de grote hoeveelheid spullen die je mee moet nemen is het ook nog van belang waar je precies welke spullen legt en in welke volgorde, dit alles voor een zo snel mogelijke wissel tussen de onderdelen door. Ondanks dat bij mij de triathlon voornamelijk voor de lol is brengt dit dan toch wel enige stress met zich mee. Uiteraard deed ik niet alleen maar mee voor  de lol en had ik vooraf ook een doel gesteld, dit was mijn PR van vorig jaar ( 68’ ) te verbeteren.

Traditiegetrouw startte de 1/8e triathlon met 500m zwemmen. We startte vanuit het water hangend aan een vlot. Ook de zwemstart is behoorlijk hectisch met al die slaande en trappelende mensen om je heen. Aangezien de eerste bocht van het zwemparcours naar rechts ging besloot ik aan de linkerkant van het vlot te starten, om maar zoveel mogelijk uit het gedrang te blijven. Deze tactiek pakte goed uit, aangezien ik het grootste deel van de wedstrijd heb kunnen zwemmen zonder last van anderen. Ondanks dat ik de goede lijn te pakken had bleek toch weer dat het zwemmen m’n zwakste onderdeel is, ik kwam het water uit in een tijd van 9,48 als 32e in totaal en als 10e van de heren <30 jaar.

Na het zwemmen kwam de wissel voor het fietsen, helm op, zonnebril op, schoenen aan, nummer om en gaan! Het fietsen ging voor m’n gevoel best lekker, wel stond er aardig wat wind wat het fietsen behoorlijk zwaar maakte. Zeker omdat je niet bij elkaar in het wiel mag rijden bij de triathlon. Gelukkig voor mij was het parcours niet heel erg technisch, dit aangezien ik altijd veel tijd verlies in bochten. De 20km fietsen heb ik afgelegd in een tijd van 31.35, goed voor een 6e plaats bij de heren <30jaar en een 13e plaats overall.

Nu de wissel voor mijn sterkste onderdeel, het hardlopen. Helm af, fietsschoenen uit, loopschoenen aan, nummerband omdraaien, en we zijn weg voor 5km hardlopen.
Na het zwemmen en het fietsen lijkt het door de vermoeide benen vooral de eerste kilometer alsof je echt niet vooruit komt. Ook merkte ik tijdens het lopen dat ik nog maar in de opbouw zit en dus nog niet in topvorm ben, uiteindelijk finishte ik het lopen na 5 zware kilometers in een tijd van 17,06, tweede tijd overall.

Alles bij elkaar finishte ik de triathlon in een tijd 62’ op een vierde plaats bij de heren <30jaar en 11e overall. Met een PR van 6’ kan ik dus niet anders als tevreden zijn, toch is er nog veel ruimte voor verbetering, zeker het zwemmen kan, met wat extra training, nog een stuk sneller en de wissels mogen ook nog wel wat soepeler verlopen.

Op naar volgend jaar!