Mooie eerste ervaring op het NK korte Cross

25-11-2013 16:13

Zondag 24 november was het weer tijd voor het Nederlands Kampioenschap cross, dit jaar voor de laatste keer in Tilburg. Waar ik vorig jaar aan de start stond van de lange cross, deed ik dit jaar voor het eerst mee met het geweld van de korte cross. Met een groot startveld en twee kleine smalle rondjes om mee te beginnen beloofde het een wedstrijd te worden vol duw en trekwerk.
Zoals verwacht bij de korte cross lag het tempo na het klinken van het startschot meteen erg hoog. Iedereen wilde een goede plek bemachtigen voor de versmalling bij het ingaan van de eerste kleine ronde. Na het eerste rechte stuk met veel gebeuk had ik een lekker plekje ergens middenin het veld. Ik liep bewust een beetje aan de buitenkant om het ergste gedrang zoveel mogelijk te vermijden. Echter na twee kleine rondjes van iets meer dan 500m zat iedereen nog erg dicht bij elkaar, waardoor het strijden voor je eigen plekje voortduurde.
Na het moordende openingstempo in de eerste ronde probeerde ik de tweede ronde iets te temperen. Dit lukte aardig en ondanks het gedrang kwam ik lekker in een ritme, waardoor ik het tempo goed vast kon houden. Met ingaan van de laatste grote ronde voelde ik me nog behoorlijk goed, waardoor ik weer wat ging versnellen. Op de lange rechte paden in het warandebos was het erg lekker lopen waardoor ik de versnelling goed door kon trekken en wat plekjes kon winnen.
Het laatste stukje van de cross was dan ook gelijk het meest technische stukje en in tegenstelling tot mijn vorige korte cross in Hulst kon ik ook op dit stuk het tempo goed vasthouden en richting de finish toe steeds versnellen. Uiteindelijk resulteerde dit in een 37e plaats overall, 34e Nederlander en 11e Nederlander onder de 23 jaar.
Kijkend naar de afgelopen trainingsweken, die niet echt lekker verliepen, kan ik met dit resultaat zeker tevreden zijn. Belangrijker nog dan dit resultaat is dat ik weer erg heb kunnen genieten van het lopen van een cross wat de motivatie weer een goede boost heeft gegeven.