Geslaagde eerste netwerkbijeenkomst MSP Opleidingen

28-09-2013 15:09

Vrijdagavond 27 september stond er voor mij een nieuwe ervaring op het programma, namelijk het geven van een presentatie op de netwerkbijeenkomst van de massagecommunity van MSP Opleidingen. Binnen het kader van mijn sponsorsamenwerking met MSP opleidingen werd ik gevraagd een presentatie te geven over het leven als topsporter en de medische begeleiding die hiermee gepaard gaat. Als student fysiotherapie en sporter zit ik in een mooie positie waarbij ik het verhaal dus van twee kanten kan ervaren. Zo maak ik zelf deel uit van de medische begeleiding van een aantal atleten van SOTRA als sportmasseur en ontvang ik als sporter zelf ook veel medische begeleiding.

Het eerste deel van de bijeenkomst stond vooral het leven als topsporter centraal, hoe ziet een trainingsweek eruit, wat voor trainingen doen we en het belangrijkste van alles; hoe zorgen we ervoor dat je zo fit mogelijk blijft. Binnen dit eerste deel heb ik ook een uitstapje gemaakt naar de core-stability training, een erg belangrijke training in de ontwikkeling van een topsporter.

Het tweede deel van de presentatie was meer gericht op de praktijk, hierbij ben ik met de leden van de massage community aan de slag gegaan aan de hand van een aantal specifieke hardloopcasussen. Casussen die we voornamelijk besproken hebben zijn het Mediaal tibiaal stress syndroom en het Tractus Iliotibialis Frictiesyndroom. Hierbij zijn we aan de slag gegaan met de kenmerken van deze blessures, mogelijke ontstaanswijzen en behandelingsvormen. Als aanvulling op deze behandelingsvormen hebben we ook geoefend op toepassen van de mogelijke kinesiotape applicaties bij deze klachten. 

Ik heb erg kunnen genieten van de inzet van de groep, waardoor we er met z’n allen een erg leuke en leerzame avond van hebben kunnen maken. Aangezien iedereen erg enthousiast was ben ik samen met Joost Mentinck van MSP Opleidingen dan ook gelijk aan de slag gegaan met het plannen van een vervolg, hierover later meer!