Eerste cross van het seizoen in Aardenburg

20-10-2013 11:38

Zaterdag 19 oktober was het tijd voor de eerste cross van dit seizoen, namelijk de Elderschanscross te Aardenburg. Vooraf is het bij de crossen in Zeeland altijd even afwachten wie er aan de start staat, bij deze eerste wedstrijd van het crosscircuit bleek er met onder andere Tommy Staal en Erwin Harmes een interessant veld aan de start te staan. Een leuk startveld en het mooie weer leken goede ingrediënten voor een leuke wedstrijd. Ook de aanpassingen aan het parcours, die het parcours een stuk technischer en uitdagender maakte werkte hieraan mee. Om 13.45 uur klonk het startschot voor 9090 meter verdeeld over 5 rondes.
Mijn trainingsmaatje Tommy en ik begonnen de wedstrijd op kop en we besloten het tempo vrij ontspannen te houden. Dit omdat we de wedstrijd beide zagen als een lekkere training. De eerste ronde bestond voor ons dan ook voornamelijk uit het gezellig bespreken van de afgelopen week. In ronde twee vond Erwin Harmes het genoeg geweest waarna hij de kop overnam en het tempo wat omhoog gooide. Aangezien ik in ronde 1 al wat last kreeg van m’n milt, door wat boterhammen die ik iets te laat had gegeten moest ik eind ronde 2 al een gaatje laten met de voorste twee. Ik wilde het gat echter niet te groot laten worden en eind ronde 3 begon ik het gat weer wat dicht te lopen. Met ingaan van de 4e ronde kon ik plek twee overnemen van Erwin Harmes, die ondertussen ook een gaatje had moeten laten op Tommy. Toen Tommy doorkreeg dat ik plek twee had overgenomen liet hij zich wat terugzakken, zodat hij mij kon helpen het tempo goed vast te houden. Dit ging goed tot in de laatste ronde, maar hier kreeg ik het echter behoorlijk zwaar en kon ik het tempo niet meer handhaven. Vanaf hier ging Tommy zijn eigen wedstrijd lopen en liet hij duidelijk zien dat hij heer en meester was en de gehele wedstrijd op reserve had gelopen. In de laatste ronde wist hij namelijk nog een behoorlijk gat te realiseren.
Dan de strijd om de tweede plaats met Erwin Harmes, de man die zowel fysiek als mentaal ijzersterk is en geen vermoeidheid lijkt te kennen. Zoals gezegd had ik met ingaan van de laatste ronde nog wat meters voorsprong, maar doordat ik wat inzakte liep Erwin dit gat vrij snel dicht. Erwin kwam gelijk over me heen en pakte een klein gaatje. In eerste instantie wist ik nog een stuk mee te gaan in dit tempo, maar halverwege de laatste ronde ging bij mij toch het lampje uit en moest ik genoegen nemen met een derde plaats.
Al met al was het een leuke uitdagende wedstrijd en ook weer een erg goede training. Toch werd het me tijdens de wedstrijd wel weer duidelijk dat ik crossen toch echt alleen moet blijven zien als training en niet als doel op zich, aangezien het technische wenden, keren, klimmen en dalen niet aan mij besteed is.