Derde plaats Moerschanscross Hulst

03-11-2013 10:36

Dit weekend stond de Moerschanscross in Hulst op de wedstrijdplanning. In tegenstelling tot de vorige cross stond ik vandaag aan de start van de korte cross in plaats van de lange. Dit als voorbereiding op het Nederlands Kampioenschap cross die over 3 weken op de planning staat, waar ik ook de korte cross zal lopen. Een andere leuke bijkomstigheid was dat (oud)-trainingsmaatje Job de Brouwer ook de korte cross zou lopen in Hulst, wat dus een mooie strijd over 2500m zou kunnen opleveren.
We stonden aan de start met een groot startveld aangezien er veel verschillende categorieën samen waren gevoegd. Op het eerste stuk was het dus zaak goed voorin te zitten om in een gunstige positie de eerste keer de Moerschans te nemen. Het werd dan ook een flinke sprint met Job wie als eerste de heuvel op zou gaan. Ik was wel degene die als eerste aan de heuvel begon, echter was het Job die met zijn hoge frequentie als eerste boven was en dus ook als eerste de Moerschans door kon.
In de eerste kleine ronde voelde ik me al behoorlijk slecht, ik moest erg wennen aan het hoge tempo van de korte cross en had veel moeite met het vinden van me ritme en een juiste ademhaling. In de eerste ronde ontstond er dan ook al een klein gaatje met Job.
In de tweede en laatste ronde liep Job bij het doorgaan van de Moerschans definitief weg en viel ik zelfs terug naar plek 3, aangezien Luc Balkenende sterk kwam opzetten. Ook deze tweede ronde verliep voor mij erg zwaar en pas op het laatste rechte vlakke stuk kwam ik weer een beetje in een ritme, dit was echter al te laat om nog in de buurt te komen van Luc en Job. Ik moest dus, net als twee weken geleden, genoegen nemen met een derde plaats.
Al met al was het voor mij dus geen fijne wedstrijd, het tempo lag voor dit moment nog te hoog. Een positief punt is wel dat ik weet waar ik me de komende weken op moet gaan richten om op het NK wel een goede wedstrijd te lopen. Als ik de uitdrukking mag geloven, een slechte generale is een goede uitvoering, moet het over 3 weken in Tilburg helemaal goed gaan komen!